دوشنبه, ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ساعت ۱۰:۲۵

۷ مهارتی که برای دستیابی به رشد شغلی به آن نیاز دارید

نوشته شده توسط مهدیه مجیدی  در تیم تحریریه
اشتراک‌گذاری

 

 

 

مهارت‌های نرم، این قدرت را دارند تا مانند استعدادها و مهارت‌های دیگر باعث رشد شما شوند. اما «مهارت نرم «چیست؟ چرا برای پیشرفت در شغل خود به آن نیاز داریم؟

مهارتهای نرم، این قدرت را دارند تا مانند استعدادها و مهارتهای دیگر باعث رشد شما شوند. اما به راستی مهارت نرم چیست؟ چرا برای پیشرفت در شغل خود به آن نیاز داریم؟

مهارتهای نرم را میتوان آموزش داد، اما به اندازهی مهارتهای سخت، که ویژگیهای خاصی دارند ساده نیستند. با مهارتهای سخت، میتوانید تکنیکها و روشهای پیشرفتهای را بیاموزید که نتایج آنها قابل اندازه گیری است و حتی میتوان آنها را مستقیما با نتایج کسب و کار مرتبط کرد. اما وقتی از مهارتهای نرم مانند: همدلی، انعطاف پذیری و.. صحبت میشود، باید بدانیم که این موارد یک علم مشخصی نیستند اما به همان اندازهی مهارتهای سخت تاثیر گذار هستند. برای یافتن شغل، به مهارتهای سخت نیاز دارید اما برای پیشرفت در آن به مهارتهای نرم هم نیازمند هستید. بنابراین ما فهرستی از مهارتهای نرم که برای یک ایجاد یک شغل موفق حیاتی هستند و نحوه دستیابی به آنها را گردهم آوردیم.

چگونه مهارتهای نرم را بدست آوریم:

مهارتهای نرم، برخلاف مهارتهای سخت هستند زیرا به آگاهی نیاز دارند تا بدانید چه زمانی باید از کدام مهارت استفاده کنید. وقتی برای شغل حسابداری استخدام میشوید، میدانید که بیشتر روزها به مهارتهای سختی که در مدرسه آموختهاید، مانند فرمولهای ریاضی، حسابداری و.. نیاز دارید. با این حال استفاده از مهارتهای نرم آنقدرها هم سخت و خشک نیست، زیرا آنها عوامل ناملموس و وابستهای هستند. به همین دلیل است که کسب مهارتهای نرم بسیار منحصر به فرد است. بهترین راه برای کسب مهارتهای نرم تمرین کردن و نشان دادن آنها به صورت موثر است. ممکن است از خود پرسید: چگونه میتوانم مهارتهای نرم را در بینش خود برجستهتر کنم. پاسخ آن ساده است، زیرا داشتن نگرانی برای دیگران، یک عنصر اصلی تقویت مهارتهای نرم است. به صحبتهای همکاران و رهبران خود گوش دهید تا موقعیت، چالشها، فرصتها و نگرانیهای آنها را درک کنید. سپس ببینید آیا مهارت، تجربه، مشاوره یا منبعی وجود دارد که بتوانید آن را ارائه دهید. این فعالیت را در جلسات یا به صورت تک به تک و یا هنگام نهار با تیم خود تمرین کنید. در اینجا هفت مهارت نرم و مثالی از آنها وجود دارد که به شما کمک میکند برروی همکاران و شغل خود تاثیر بگذارید.

۱) هوش هیجانی

هوش هیجانی، توانایی تشخیص و مدیریت احساسات خود و دیگران است که از پنج عنصر تشکیل شده است: ۱- خودآگاهی ۲- خود تنظیمی ۳- انگیزه ۴- یکدلی ۵- مهارت اجتماعی

در محل کار، هوش هیجانی شامل چند توانایی کلیدی به شرح زیر می‌باشد: آیا میتوانید احساسات و واکنشهای خود را در محل کار شناسایی و تنظیم کنید؟ آیا میتوانید روابط مثبت با دیگران ایجاد کنید؟ آیا میتوانید با دیگران همدلی کنید؟ آیا میتوانید بازخورد مثبت و سازنده بدهید یا دریافت کنید؟ این موارد شاید مهم‌ترین مهارتها برای رشد موقعیت شغلی نباشد، اما در برخی موارد اینطور است. در تجزیه و تحلیل کارمندان جدید در طول ۱۸ ماه اول کارشان، آنها انتظارات را برآورده نکردند و ۲۳ درصد از کارمندان به دلیل هوش هیجانی پایین شکست خوردند.

۲) نگرش بازیکن تیم

توانایی خوب بازی کردن با دیگران، مهارت نرمی است که از اولین روز پیش دبستانی ناآگاهانه روی آن کردهاید. ممکن است زمانی که برسر بلوکها دعوا میکردید یا قوانین یک بازی ساختگی را کشف میکردید، آن را نمیدانستید اما در واقع در حال آماده شدن برای یک عمر همکاری در محل کاربودید. نگرش مثبت و قابل انجام درمورد کار با دیگران برای هماهنگی تیم ضروری است. درواقع شما باید بتوانید یک جلسهی موثر و فراگیر را برگزار کنید، پذیرای ایدههای جدید باشید و با احترام با دیگران رفتار کنید.

۳) ذهنیت رشد:

در هر شغلی، فارغ از هر نقشی با موانع، ناامیدیها و موقعیتهای دیگر رو به رو خواهید شد که ممکن است شما را ناامید کند. یک مهارت نرمی که برای استقامت افراد حیاتی است، داشتن طرز فکر رشد است. ذهنیت رشد، اصطلاحی است که کارول دوک روانش شناس، ابداع کرد تا به چارچوبی از تفکر، اشاره کند که منعکس کنندهی مجموعه مهارتها، تواناییها، استعدادها و هوش است که باعث رشد افراد میشود. کسی که ذهنیت رشد دارد، ممکن است به شکست در دستیابی به یک هدف سه ماهه، به عنوان فرصتی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف خود برای مقابله با هدف سه ماههی بعدی نگاه کند. با این حال فردی که ذهنیت ثابتی دارد، ممکن است به خود بگوید: «من در وبلاگ نویسی خوب نیستم» و اجازه دهد این دیدگاه منفی بدون هیچ اعتقادی به قابلیت بهبود بر موقعیت سه ماههی بعدی او نیز تاثیر بگذارد.

۴) گشودگی بازخورد:

این مورد بخشی از هوش هیجانی است، زمانی که صحبت از محل کار میشود پذیرا بودن و توانایی دریافت بازخورد یکی از موارد بسیار مهم برای موفقیت در یک شغل، به خصوص شغل جدید است. بازخورد سازنده، به شما کمک میکند بهترین کاری را که میتوانید، انجام دهید و اگر آن را شخصی تلقی کنید و واکنش تدافعی نشان دهید نمیتوانید آن بازخورد را بشنوید و آن را با استراتژی فعلی خود تطبیق دهید. یکی از راههایی که شما میتوانید بازخورد دریافت کنید و یا بازخورد بدهید این است که از در مهربانی وارد گفت و گو شوید. اگر هنوز با بازخورد احساس راحتی نمیکنید میتوانید آن را بخشی از لیست کارهای روزانهی خود قرار دهید. از افرادی که بیشتر با آنها کار میکنید بخواهید به شما بازخورد نشان دهند تا کمک فوری، برای تقویت مجموعه مهارتهای شما باشد.

۵) سازگاری:

مهم نیست که چه نقشی دارید و یا در چه سمتی هستید، توانایی انطباق با تغییر و نگرش مثبت، نسبت به آن، یک راه موفقیت است. چه جا به جایی یک صندلی باشد یا یک محور بزرگ شرکت، هیچ کس فرد شاکی را دوست ندارد. نکتهی مهم این است که ما تغییر را نه تنها به عنوان یک واقعیت زندگی، در دنیای در حال تغییر امروزی بپذیریم، بلکه به عنوان فرصتی برای آزمایش استراتژیهای جدید، شکوفایی بدانیم. اگر با تغییر رویکرد در تیم یا شرکت احساس راحتی نمیکنید به جای ابراز آن، فورا احساسات و واکنشهای خود را بنویسید. با این روش میتوانید از بحث با تیم خود جلوگیری کنید

۶) گوش دادن فعال

شما احتمالا میتوانید تفاوت را بین زمانی که کسی کلماتی که میگوید را میشنود یا زمانی که فعالانه به آنچه شما میگویید گوش میدهد را تشخیص دهید. اگر کسی در جلسه در حال تایپ کردن است یا به صورت جدی به شما نگاه نمیکند احتمالا آن چه را که میگویید، نمیشنود. در همین حال شنوندگان فعال، توجه زیادی به ارائه دهندگان جلسه دارند، آنها سوالات یا پاسخهای روشن کنندهای را ارائه میدهند و یادداشت برداری میکنند، آنها نیازی ندارند که صحبتهای شما مجدد تکرار شود زیرا با دقت آنها را شنیده‌اند. شندوندگان فعال، نه تنها همکاران محترمی هستند، بلکه کارمندان موثری نیز میباشند. اگر فکر میکنید، میتوانید مهارتهای گوش دادن خود را بهبود ببخشید، خود را به چالش بکشید و در طول جلسات به وسایل مختلف نگاه نکنید. در عوض کاملا برروی گوینده تمرکز کنید و در صورت نیاز یادداشت برداری کنید.

۷) اخلاق کاری

شما نمیتوانید بدون این که برای رسیدن به اهداف خود زمان نگذارید و تلاش نکنید موفق شوید، رهبران و مدیران به دنبال استخدام افرادی هستند که بدون آنکه از آنها خواسته شود، فعالیتهای اضافی را برای موفقیت انجام دهند. اگر میخواهید شغل جدیدی پیدا کنید یا ارتقا شغلی داشته باشید، باید اخلاق کاری خود را تقویت کنید. بنابراین زمان زیادتری را صرف کنید یا اگر برتری بر مبنای یادگیری مهارتها یا ابزارهای جدید است، زمانی را برای یادگیری آنان در خارج از ساعات اداری اختصاص دهید تا بتوانید از زمان خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

نگرش مثبت، تمام این مهارتهای نرم را بهم پیوند میدهد. ممکن است بد به نظر برسد اما باور داشتن به نتیجه‌ی مثبت در هر موقعیت چالش برانگیزی به شما کمک میکند تا در کارهای روزمرهی خود پیمایش کنید و همچنین باعث می‌شود دیگران تمایل داشته باشند با شما کار کنند. آموزش مهارتهای نرم، سخت است اما نتیجهی آن ممکن است حتی بزرگتر از آن چیزی که فکر میکنید باشد. بنابراین مطمئن باشید که زمان و تلاش خود را برای بهبود مجموعه مهارتهای نرم خود صرف کردید.


مهدیه مجیدی   — کارشناس ارتباطات
کشف دنیا و ارتباط با آدم‌های‌ جدید همیشه برای من جز جذاب‌ترین چالش‌ها بوده و معتقدم کلمه‌ها اولین دریچه برای این کشف هستند که من با استفاده و اشتراک گذاشتنشون حس سرزندگی رو به خودم هدیه میدم.

در ادامه بخوانید

WOMENLO Inc.

Is an Iranian media outlet that focuses on business, investment, technology, entrepreneurship, leadership, and women's lifestyles.

 

“Twenty-five years since the adoption of the Beijing Declaration and Platform for Action, progress towards equal power and equal rights for women remains elusive. No country has achieved gender equality, and the COVID-19 crisis threatens to erode the limited gains that have been made. The Decade of Action to deliver the Sustainable Development Goals and efforts to recover better from the pandemic offer a chance to transform the lives of women and girls, today and tomorrow” said UN Secretary-General António Guterres. see The World’s Women 2020: Trends and Statistics.
© 2023. Powered with ♥ by Womenlo Media.