یکشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در ساعت ۱۶:۲۷

۶ مهارت نرم مورد نیاز در محل کار

نوشته شده توسط مهدیه مجیدی  در تیم تحریریه  | منتخب سردبیر
اشتراک‌گذاری

 

 

 

اکثر مدیران، تمایل دارند محیط کاری متنوع و جذابی ایجاد کنند، به همین دلیل به دنبال استخدام کارمندانی با مهارت‌های قوی هستند، که به آن‌ها مهارت نرم می‌گویند. اما این مهارت نرم چیست؟ کارفرمایان چگونه مهارت‌های نرم را در افراد جویای کار شناسایی می‌کنند؟

مهارت‌های نرم، ویژگی‌های رفتاری و شخصیتی بین فردی هستند که نحوه‌ی کار و تعامل کارکنان با همکاران، مدیران و مشتریان را شکل می‌دهند. این مهارت‌ها حول شخصیت، آداب و نگرش افراد هستند. برخی از مهارت‌های نرم عبارتند از: همدلی، صداقت، سازگاری و مدیریت زمان. کارفرمایان باهوش، این مهارت‌ها را در نظر دارند و برای آن‌ها ارزش قائل هستند. زیرا این مهارت‌ها برای انسجام و بهره‌وری تیم ضروری هستند.

دیوید جونز، مدیر ارشد مدیریت می‌گوید: اگرچه تعیین کمیت دشوار است، اما مهارت‌های نرم، یک جوینده‌ی کار را از رقابت متمایز می‌کند.

مهارت‌های نرم در مقابل مهارت‌های سخت

از سوی دیگر، مهارت‌های سخت به عنوان مهارت‌های فنی شناخته می‌شوند و حول دانش فنی مورد نیاز برای انجام یک کار می‌چرخند، مهارت‌های سخت قابل اندازه گیری هستند و هم چنین یادگیری آن‌ها راحت‌تر از مهارت‌های نرم است. بنابراین در حالی که مهارت‌های سخت برای مشاغل و نقش‌های خاص مهم‌تر هستند. اما مهارت‌های نرم با طیف وسیع‌تری از مشاغل در محیط‌های کاری در تعامل است.

هدف کارفرمایان باید ایجاد تعادل بین هردو مهارت باشد. زیرا هرکدام از آن‌ها بدون دیگری منجر به موفقیت نمی‌شود.

مهارت‌های نرم ضرروی در محل کار

مهارت‌های نرم بسیاری وجود دارد که کارکنان می‌توانند از آن برخوردار باشند، که هرکدام به اندازه‌ی دیگری مهم هستند. در زیر به مهارت‌های نرمی که هر رهبر و کارمندی به آن نیاز دارد می‌پردازیم:

ارتباطات

در همه‌ی نقش‌ها می‌توان از مهارت‌های ارتباطی خوبی استفاده کرد، خواه از طریق محتواهای نوشتاری یا بصری مانند نمودارها، اسلایدها. همه‌ی کارکنان، روزانه از مهارت‌های ارتباطی برای صحبت با مدیران، اعضای تیم و همکاران استقفاده می‌کنند. با این حال یک آدم ارتباطی خوب، شنونده‌ی خوبی نیز هست. رهبران وکارمندان باید بتوانند به یکدیگر گوش دهند و آن‌ها را درک کنند. ارتباط خوب شامل مهارت‌های اجتماعی بالاتر از حد متوسط، توانایی‌های نوشتاری و سخنرانی است. اگر در محل کار، ارتباطات ضعیفی داشته باشید منجر به سوتفاهم و ناامیدی‌های مکرر شما می‌شود.

تفکر انتقادی

متفکران انتقادی، به جای تکیه بر مشاهده‌ها و غریزه‌ی خود قادر به شناسایی، تجزیه و تحلیل و حل مسئله هستند. خلاقیت، نوآوری، تدبیر، انعطاف پذیری، مهارت‌های مرتبط با تفکر انتقادی هستند. صرف نظر از موقعیت، افراد باید در محل کار خود قادر به تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری آگاهانه باشند.

رهبری

کارفرمایان برای کارکنانی که دارای ویژگی‌های یک رهبر خوب هستند ارزش قائل‌اند. رهبران خوب به سرعت تصمیمات درستی می‌گیرند، موقعیت‌های مختلف را مدیریت می‌کنند و با افراد، آرام و منطقی صحبت می‌کنند. رهبران خوب در موقعیت‌های چالش برانگیز از کمک کردن دریغ نمی‌کنند. مهارت‌هایی مانند: الهام بخشیدن به افراد، مدیریت تعارضات، راهنمایی و هدایت پروژه از سایر مهارت‌های مرتبط با رهبری است.

کارتیمی

داشتن یک رهبر خوب کافی نیست. برای موفقیت در یک محل کار، کارکنان باید بتوانند باهم کار کنند و از نقاط قوت خود برای رسیدن به یک هدف مشترک استفاده کنند. کار تیمی خوب به بهبود نرخ بهره‌وری کمک می‌کنند و تضاد بین افراد را به حداقل می‌رساند. برای تشویق کارتیمی، شرکت‌ها باید از خطوط ارتباطی شفاف، اطمینان داشته باشند و احترام متقابل را بین کارکنان خود تقویت کنند. وقتی کارمندان به یک دیگر احترام می‌گذارند، بهتر می‌توانند با یک دیگر ایده‌های خود را به اشتراک گذاشته و مشکلات را حل کنند. همدلی، تصمیم گیری، گوش دادن فعال و پاسخگویی از مهارت‌های مرتبط با کارتیمی هستند.

نگرش مثبت

در ابتدای فرآیند استخدام، کارفرمایان باید از قبل به دنبال کارمندان بالقوه‌ای باشند که دارای نگرش و رفتار مثبت هستند. کارکنانی که مشتاق کار و بانشاط هستند، می‌توانند شادی همه‌ی همکاران خود را افزایش دهند و به تقویت روحیه در محل کار کمک کنند. پرورش نگرش مثبت، می‌تواند به ایجاد احترام، اعتماد در محل کار کمک کند. کارمندان و رهبرانی که با نگرش مثبت کار می‌کنند، می‌توانند مهارت‌های دیگری مانند احترام، صداقت، اشتیاق، اعتماد به نفس را نیز داشته باشند.

اخلاق کاری

اخلاق کاری، چیزی است که شرکت‌ها باید به آن توجه داشته باشند. هرسازمانی فرهنگ منحصر به فرد خود را دارد. کارفرمایان باید بدانند که اخلاق کاری یک فرد جویای کار، بافرهنگ سازمانی مطابقت دارد یا خیر. یک کارمند بااخلاق، باانگیزه، و متهد به نقش خود است و از رسیدن به موفقیت لذت می‌برد، هم‌چنین دارای مهارت‌های دیگری مانند استقلال، قابل اتکا بودن و پشتکار است.

مزایای مهارت‌های نرم

ترکیبی از چند مهارت نرم در محیط کار، برای موفقیت سازمان ضروری است. تقریبا هر سمتی مستلزم آن است که کارمندان باهم دیگر تعامل داشته باشند. مهارت‌های نرم، مهارت‌های قابل اشتغال نیز نامیده می‌شوند. زیرا این مهارت‌ها را می‌توان در هر زمینه و محل کار، صرف نظر از سمت افراد مورد استفاده قرار داد. مهارت‌های نرم به کارکنان کمک می‌کند تا مهارت‌های سخت خود را به بهترین نحو انجام دهند. این کار باعث افزایش کیفیت فعالیت آن‌ها می‌شود. در محیط‌های کاری مهارت ‌های نرم در اولویت هستند پیشرفت، ارتقای شغلی، رضایت کارکنان را شاهد هستیم.

براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، مهارت‌های نرم از مهم‌ترین مهارت‌ها در محیط کار هستند و سازمان‌هایی که برروی این مهارت‌ها تمرکز می‌کنند به عنوان یک تجارت رقابتی و موفق باقی می‌مانند.


مهدیه مجیدی   — کارشناس ارتباطات
کشف دنیا و ارتباط با آدم‌های‌ جدید همیشه برای من جز جذاب‌ترین چالش‌ها بوده و معتقدم کلمه‌ها اولین دریچه برای این کشف هستند که من با استفاده و اشتراک گذاشتنشون حس سرزندگی رو به خودم هدیه میدم.

در ادامه بخوانید

WOMENLO Inc.

Is an Iranian media outlet that focuses on business, investment, technology, entrepreneurship, leadership, and women's lifestyles.

 

“Twenty-five years since the adoption of the Beijing Declaration and Platform for Action, progress towards equal power and equal rights for women remains elusive. No country has achieved gender equality, and the COVID-19 crisis threatens to erode the limited gains that have been made. The Decade of Action to deliver the Sustainable Development Goals and efforts to recover better from the pandemic offer a chance to transform the lives of women and girls, today and tomorrow” said UN Secretary-General António Guterres. see The World’s Women 2020: Trends and Statistics.
© 2023. Powered with ♥ by Womenlo Media.