جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ در ساعت ۱۲:۴۵

همه چیز درباره AlphaDev، هوش مصنوعی جدید گوگل

نوشته شده توسط پوریا بصیرنژاد
اشتراک‌گذاری

 

 

 

به تازگی بخش هوش مصنوعی کمپانی گوگل، Google DeepMind، از هوش مصنوعی جدید خود به نام AlphaDev رونمایی کرده است. این ابزار جدید موفق شده الگوریتم‌های برنامه نویسی برای مرتب کردن عناصر یک مجموعه (Sort) و هش کردن اطلاعات را بهبود بخشد.

درحال حاضر مدل‌های هوش مصنوعی فعلی مانند ابزار Copilot گیت هاب که برای کمک به برنامه نویس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، بر مبنای مدل‌های زبانی بزرگ LLM هستند. این ابزارها صرفا براساس مشاهده الگوها در میلیون‌ها خط کد به برنامه نویس‌ها برای نوشتن و تکمیل کدها کمک می‌کنند و درواقع درکی از نحوه کار کد مدنظر ندارند.

اما هم اکنون دیپ مایند مدل AlphaDev را بر مبنای هوش مصنوعی شطرنج باز AlphaZero، که در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار توانست قهرمان جهان بازی Go را شکست دهد توسعه داده است. درواقع این ابزار جدید از تکنیک یادگیری تقویتی RL استفاده می‌کند که به طور خلاصه، با استفاده از آزمون و خطای بسیار زیاد، مقایسه نتایج آن‌ها با حالت مطلوب، امتیاز دادن به مدل در صورت درست بودن و تکرار این پروسه، با صرف زمان نسبتا طولانی می‌تواند به نتیجه صحیح دست پیدا کند.

به تازگی یک آزمایش بر روی این ابزار انجام شده تا میزان دقت و قدرت این هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد. در این آزمایش دیپ مایند در ابتدا تمرکز خود را بر روی الگوریتم Sort قرار داده است تا آن را بهبود ببخشد و با استفاده از AlphaDev با کار کردن در سطح زبان اسمبلی و آزمایش حالت‌های بسیار زیادی که در شرایط عادی، از تعداد اتم‌های موجود در کل جهان نیز بیشتر هستند، ابتدا خط به خط کدهای Sort در زبان اسمبلی را تغییر داده است، سپس کد را اجرا کرده و در صورت درست و سریع‌تر بودن نتیجه امتیاز گرفته است، در ادامه با تکرار بسیار زیاد این پروسه توانسته به نتیجه مطلوب دست یابد.

اولین ماموریت هوش مصنوعی AlphaDev، پیدا کردن الگوریتمی برای مرتب کردن عناصر موجود در یک مجموعه ۳ تا ۵ عضوی بود. این ابزار توانست با موفقیت الگوریتمی را پیدا کند که نسبت به الگوریتم قبلی که توسط انسان نوشته شده بود، ۷۰ درصد سریع‌تر باشد و پروسه مرتب کردن اعضا این مجموعه را با دقت بیشتری انجام دهد. پس از این آزمایش، دیپ مایند کمپانی گوگل این الگوریتم جدید را بر روی مجموعه‌هایی با بیش از ۲۵۰ هزار عضو نیز پیاده سازی کرد، که در نتیجه مشخص شد که پروسه مرتب کردن این تعداد اعضا با استفاده از این الگوریتم، نسبت به الگوریتم نوشته شده توسط انسان ۱٫۷ درصد سریع‌تر انجام می‌شود.

شاید در نگاه اول این مقدار ۱٫۷ درصد کمی ناچیز به نظر برسد، اما از آن‌جایی که درحال حاضر الگوریتمی مانند Sort استفاده بسیار وسیعی در سرتاسر جهان دارد و روزانه به تعداد تریلیون‌ها بار در موارد مختلف اجرا می‌شود، همین ۱٫۷ درصد سرعت بیشتر در مواردی با تعداد بالا، می‌تواند باعث کاهش محسوس انرژی و کاهش هزینه سرورها به میزان قابل توجهی برای شرکت‌های مختلف در صنایع گوناگون شود.

دیپ مایند کمپانی گوگل این الگوریتم را در سال گذشته به کتابخانه ++Libc در زبان ++C اضافه کرد که این موضوع اولین تغییر الگوریتم سورت در این کتابخانه در یک دهه اخیر محسوب می‌شود. از سال گذشته تا به امروز روزانه تریلیون‌ها بار این الگوریتم در برنامه‌های مختلف اجرا می‌شود و توسط افراد معمولی و متخصصین شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پس از الگوریتم سورت، دیپ مایند به دنبال اجرای ابزار خود برای الگوریتم هش کردن اطلاعات می‌رود و در آن جا نیز، AlphaDev توانست با سربلندی از آزمایشات خود عبور کند. توانایی‌های این هوش مصنوعی منجر به کشف تغییری شد که سرعت الگوریتم هش کردن اطلاعات در زبان ++C برای یک سری از حالت‌های خاص را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. این تغییر نیز پس از بررسی به کتابخانه abseil اضافه شد و هم اکنون به طور روزانه توسط میلیون‌ها برنامه نویس این زبان در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر ابزار هوش مصنوعی AlphaDev تنها برای الگوریتم‌های کوچک و صرفا در زبان اسمبلی مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی دیپ مایند کمپانی گوگل، اعلام کرده است که در آینده نزدیک این ابزار را برای استفاده در زبان‌های سطح بالا مانند ++C نیز توسعه خواهد داد و برنامه‌ نویس‌های مختلف به زودی می‌توانند از آن برای فعالیت‌های کد نویسی خود استفاده کنند.



در ادامه بخوانید

WOMENLO Inc.

Is an Iranian media outlet that focuses on business, investment, technology, entrepreneurship, leadership, and women's lifestyles.

 

“Twenty-five years since the adoption of the Beijing Declaration and Platform for Action, progress towards equal power and equal rights for women remains elusive. No country has achieved gender equality, and the COVID-19 crisis threatens to erode the limited gains that have been made. The Decade of Action to deliver the Sustainable Development Goals and efforts to recover better from the pandemic offer a chance to transform the lives of women and girls, today and tomorrow” said UN Secretary-General António Guterres. see The World’s Women 2020: Trends and Statistics.
© 2023. Powered with ♥ by Womenlo Media.