یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ساعت ۱۲:۰۳

یک ابزار هوش مصنوعی جدید می‌تواند سرطان را با دقت بالایی شناسایی کند

نوشته شده توسط پوریا بصیرنژاد
اشتراک‌گذاری

 

 

 

پزشکان، دانشمندان و محققان با همکاری یکدیگر مدلی از هوش مصنوعی ساخته‌اند که می‌تواند سرطان را با دقت بالایی شناسایی کند، به گفته آن‌ها این ابزار می‌تواند مراحل شناسایی و درمان این بیماری را تسریع کند.

سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این بیماری سالانه حدود ۱۰ میلیون مرگ و میر یا تقریبا یک مورد از هر شش مرگ را به دنبال دارد. با این حال، در بسیاری از موارد، در صورت تشخیص زودهنگام و شروع دوره درمان آن، احتمال مرگ فرد مبتلا از بین می‌رود.

ابزار هوش مصنوعی طراحی شده توسط کارشناسان بنیاد رویال مارسدن NHS، موسسه تحقیقات سرطان لندن و کالج امپریال لندن، می‌تواند با دقت بالایی سرطانی بودن یا نبودن موارد غیرطبیعی یافت شده در سی تی اسکن را تشخیص دهد.

طبق یک مطالعه، این الگوریتم بسیار کارامدتر و موثرتر از روش‌های تشخیص فعلی است. این یافته‌ها به تازگی در مجله eBioMedicine Lancet منتشر شده است.

دکتر بنجامین هانتر، ثبت کننده انکولوژی بالینی در بیمارستان Royal Marsden و عضو تیم سازنده این هوش مصنوعی گفت: «در آینده، امیدواریم که ابزار ما تشخیص زودهنگام سرطان را بهبود بخشد و به طور بالقوه، مسیری را برای شناسایی به موقع بیمارانی که وضعیت حاد دارند برای ما باز کند.»

تیم سازنده این ابزار، از سی تی اسکن حدود ۵۰۰ بیمار با گره‌های ریوی بزرگ برای توسعه یک الگوریتم هوش مصنوعی با استفاده از رادیومیک استفاده کردند. درواقع این سیستم می‌تواند اطلاعات حیاتی را از تصاویر پزشکی، که به راحتی توسط چشم انسان تشخیص داده نمی‌شود را استخراج کند.

این تیم ابتدا مدل هوش مصنوعی خود را برای تعیین اینکه ابزار آن‌ها چقدر در تشخیص گرهک‌های سرطانی موثر است مورد آزمایش قرار داد.

این گروه در این مطالعه از معیاری به نام ناحیه زیر منحنی (AUC) استفاده کردند تا میزان پیش بینی درست این ابزار را اندازه گیری کنند. به طور خلاصه AUC ۱ نشان دهنده تشخیص کامل و درست بیماری می‌باشد، درواقع این مطالعه در شرایطی انجام شد که در صورت تصادفی بودن تشخیص‌های ابزار آن‌ها، نمره AUC ۰٫۵ برای آن ثبت می‌شد. نتایج شگفت زده بود و نشان داد که این مدل هوش مصنوعی، می‌تواند خطر سرطان هر گره را با نمره AUC ۰٫۸۷ شناسایی کند.

اقای هانتر گفت: «طبق نتایج اولیه، به نظر می‌رسد مدل هوش مصنوعی ما گرهک‌های بزرگ ریه سرطانی را با دقت بالایی شناسایی می‌کند. در مرحله بعد، ما قصد داریم این فناوری را بر روی بیماران مبتلا به گره‌های ریه بزرگ در کلینیک آزمایش کنیم تا ببینیم که آیا می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را به درستی پیش‌بینی کند یا خیر.»

این مدل هوش مصنوعی همچنین ممکن است به پزشکان کمک کند تا در مورد بیمارانی که گره‌های غیرطبیعی موجود در بدن آن‌ها، در حال حاضر یک خطر متوسط ​​تلقی می‌شوند، سریع‌تر تصمیم بگیرند.

این تیم تاکید کرد که مطالعه Libra که با حمایت موسسه خیریه سرطان رویال Marsden، موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت، RM Partners و Cancer Research UK درحال انجام است، همچنان در مراحل اولیه خود می‌باشد. آن‌ها معتقدند که قبل از استفاده از این مدل هوش مصنوعی در سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی جهان، آزمایش‌های بیشتری مورد نیاز است.

اما آن‌ها گفتند که مزایای بالقوه این ابزار واضح می‌باشد. محققان امیدوارند که این ابزار هوش مصنوعی در نهایت بتواند به ردیابی سریع بیماران برای درمان به موقع کمک کند و با ساده کردن تجزیه و تحلیل موارد موجود در سی تی اسکن، تشخیص سرطان را تسریع بخشد.

دکتر ریچارد لی، محقق ارشد مطالعه Libra، گفت: از طریق توسعه این ابزار، ما امیدواریم که بتوانیم مسیرهای جدیدی را برای سرعت بخشیدن به تشخیص بیماری با استفاده از فناوری‌های نوآورانه مانند هوش مصنوعی ایجاد کنیم.

پزشک مشاور در زمینه بیماری‌های تنفسی واقع در بیمارستان Royal Marsden و رهبر تیم در موسسه تحقیقات سرطان گفت: «سرطان ریه مثال خوبی برای نیاز جدی ما به ابزارهایی مانند فناوری‌های هوش مصنوعی، برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها می‌باشد»

سرطان ریه بزرگ‌ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در سراسر جهان است و یک پنجم (۲۱٪) مرگ و میر ناشی از سرطان در بریتانیا را شامل می‌شود. آن‌هایی که زود تشخیص داده می‌شوند را می‌توان به طور کامل درمان کرد، اما داده‌های اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد موارد سرطان ریه در انگلستان، در مراحل سوم و چهارم تشخیص داده می‌شوند.

لی می‌گوید: «افرادی که در مراحل اولیه سرطان ریه بیماری آن‌ها تشخیص داده می‌شود، به مدت پنج سال یا بیشتر می‌توانند نسبت به بیمارانی که تشخیص آن‌ها دیر انجام شده است زنده بمانند.»

این بدان معناست که یافتن راه‌هایی برای تسریع در تشخیص بیماری‌ها باید در اولویت قرار گیرد و ابزار ما، که اولین ابزاری است که با فناوری هوش مصنوعی می‌تواند گرهک‌های خطرناک ریه را با دقت بالایی تشخیص دهد، می‌تواند در آینده به پزشکان در شناسایی بیماران پرخطر کمک شایانی کند. "



در ادامه بخوانید

WOMENLO Inc.

Is an Iranian media outlet that focuses on business, investment, technology, entrepreneurship, leadership, and women's lifestyles.

 

“Twenty-five years since the adoption of the Beijing Declaration and Platform for Action, progress towards equal power and equal rights for women remains elusive. No country has achieved gender equality, and the COVID-19 crisis threatens to erode the limited gains that have been made. The Decade of Action to deliver the Sustainable Development Goals and efforts to recover better from the pandemic offer a chance to transform the lives of women and girls, today and tomorrow” said UN Secretary-General António Guterres. see The World’s Women 2020: Trends and Statistics.
© 2023. Powered with ♥ by Womenlo Media.