پنجشنبه, ۲۴ فروردین ۱۴۰۲ در ساعت ۱۸:۳۶

سال ۲۰۲۳، سال آموزش هوش مصنوعی

نوشته شده توسط پوریا بصیرنژاد  | منتخب سردبیر
اشتراک‌گذاری

 

 

 

سال ۲۰۲۳ را نمی‌توان «سال هوش مصنوعی» دانست زیرا این عنوان مربوط به سال‌های گذشته است. پس از عبور از این مرحله می‌توان امسال را، با توجه به گسترش این تکنولوژی در اقشار مختلف و اهمیت زیاد آن در آینده، «سال آموزش هوش مصنوعی» نام گذاری کرد.

منظور از آموزش هوش مصنوعی چیست؟ شاید زمانی که برای اولین بار این عنوان را ببینید، ذهن شما به سمت مباحث تخصصی و پیچیده علوم داده و برنامه نویسی برود. اما چیزی که اکنون در این مقاله راجب آن بحث می‌شود، مربوط به سواد عامیانه مردم از هوش مصنوعی است. باتوجه به فراگیر شدن این تکنولوژی در زندگی روزمره انسان‌ها، بدیهی است که در آینده هر شخصی برای گذراندن زندگی خود، به این دانش نیاز پیدا خواهد کرد. در چند سال گذشته شاهد گسترش ابتکارات آموزشی هدفمند، در جهت افزایش سواد هوش مصنوعی شهروندان عادی بوده‌ایم. کمبود دانشمند داده در میان مردم، منجر به گسترش چنین ابزارها و برنامه‌هایی برای حمایت از علم داده شهروندان جامعه شده است، که اکنون هر کسی با داشتن این ابزارها قادر است از مدل‌های هوش مصنوعی و علوم داده، بدون نیاز به دانش کد نویسی استفاده کند.

چرا سال ۲۰۲۳ اولین سال ما برای آموزش هوش مصنوعی است؟

با پیشرفت تکنولوژی و ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان‌ها، یادگیری دانش استفاده از این علم برای مردم عادی، در آینده به یکی از واجبات زندگی تبدیل خواهد شد. در راستای همین موضوع، در ادامه به چند عامل تاثیرگذار بر این مبحث می‌پردازیم.

-در سال‌های اخیر چت‌ بات‌های مختلفی، درجهت تعامل انسان با هوش مصنوعی به بازار عرضه شده‌اند. یکی از مهمترین آن‌ها ChatGPT، ساخته شرکت تحقیقاتی OpenAI است که به منظور ارتباط و گفتوگو انسان و ربات ایجاد شده است. در ابتدا چت‌ بات‌های ساخته شده، در راستای مکالمات عادی، جوک گفتن و پاسخ به سوالات کاربران فعالیت می‌کردند. اما اکنون با پیشرفت تکنولوژی و ظهور آخرین نسخه‌هایی از این ابزارهای هوش مصنوعی مولد، می‌توان از آن‌ها برای نوشتن اسناد، کمک در کارهای روزمره، علم پزشکی، کارهای هنری، رفع اشکالات برنامه نویسی و هر چیزی که فکرش را بکنید استفاده کرد. پس می‌توان نتیجه گرفت که اکنون هوش مصنوعی، تبدیل به یک ابزار پشتیبانی ارزشمند برای تمام افراد جامعه شده است.

-امروزه هوش مصنوعی در خانه‌ها، اتوموبیل و تلفن‌های هوشمند ما وجود دارد و روز به روز به موارد این لیست اضافه می‌شود. چه بخواهیم چه نخواهیم هوش مصنوعی اکنون زندگی ما را احاطه کرده است. این تکنولوژی اطلاعات شخصی روزانه ما را به انواع روش‌های پیچیده تفسیر و استفاده می‌کند، درباره ما یاد می‌گیرد و در مواردی که به آن احتیاج داریم بهترین گزینه‌ها را برای ما تصمیم گیری می‌کند. هوش مصنوعی زمانی که ما درحال گذراندن روز خود هستیم، همه چیز را مانند بهترین مسیر برای رانندگی، سلیقه شخصی‌ در فیلم و موسیقی و اخبار مورد علاقه‌مان را بررسی می‌کند و همواره درحال پردازش بهترین گزینه‌های ممکن برای خواسته‌های ما است.

-هوش مصنوعی اکنون وارد سیستم آموزشی ایالات متحده آمریکا (k-۱۲) شده است. سال گذشته سیستم آموزشی آمریکا شاهد افزایش چشمگیر برنامه‌های آموزشی برای دانش آموزان خود بوده است. آن‌ها در این سیستم، برنامه‌های مختلفی در قالب کتاب و ابزارهای آموزشی متنوع در راستای آموزش هوش مصنوعی، کاربردهای آن در زندگی و مشاغل مختلف به کار برده‌اند. آن‌ها بستری را برای دانش آموزان مقاطع مختلف، از ابتدایی تا دبیرستان فراهم کرده‌اند تا بتوانند علاوه‌بر آموزه‌هایی که در کلاس‌های درس از معلمان خود فرا می‌گیرند، در نمایشگاه‌های علمی و فعالیت‌های ساخت اپلیکیشن و کار با تکنولوژی هوش مصنوعی نیز شرکت داشته باشند.

-زمانی که در یک جامعه برای یک موضوع خاص قانون تصویب شود، دیگر نمی‌توان از حضور و پذیرش آن در این جامعه چشم پوشی کرد. تکنولوژی هوش مصنوعی نیز از این اصل مستنثنی نیست. در سال‌های اخیر دولت‌ها شروع به نوشتن قانون و ساخت چارچوب برای هوش مصنوعی کرده‌اند. اکنون زمان آن است که افراد جامعه با نکات مثبت و منفی این فناوری کنار بیایند و در راستای پذیرش آن در زندگی روزمره خود قدم بردارند. در همین راستا، ایالات متحده آمریکا از منشور حقوق هوش مصنوعی خود رونمایی کرد و به دنبال آن، کشورهای اتحادیه اروپا نیز قانونی برای استفاده و به کارگیری فناوری هوش مصنوعی تصویب کردند.

-فراگیر شدن فناوری‌های هوش مصنوعی باعث شده موسسات مختلف، در تمام سطوح جامعه درباره نحوه به کارگیری و استفاده از این فناوری در اصناف خود تصمیم‌گیری‌هایی داشته باشند و همین موضوع، نحوه مدیریت مشاغل مختلف را دستخوش تغییر کرده است. در همین باره می‌توان از ظهور دوربین‌های تشخیص چهره پلیس در شهرها یاد کرد.

تمام این موارد را گفتیم تا بدانیم امروزه هوش مصنوعی تنها در خانه‌ و گوشی‌های همراهمان نیست، اکنون ما در مرحله جدیدی از آینده قرار داریم. این فناوری علاوه بر زندگی روزمره‌ی انسان‌ها، در مشاغل مختلف جامعه نیز تاثیر به‌سزایی داشته است. اکنون تفاوتی ندارد از چه قشری هستیم، وکیل، پرستار، مدیر بازاریابی، معلم و دانش آموز همگی به یک اندازه تحت تاثیر این تکنولوژی قرار داریم و می‌توانیم از موهبات آن در کارهای خود بهره ببریم. باید فراموش نکنیم که در این میان معضلاتی وجود دارد که باید از آن‌ها عبور کنیم و جامعه را برای درک و اجرای سیاست‌های مثبت، در راستای بکارگیری از این فناوری آماده سازیم. بخشی از آموزش‌های هوش مصنوعی به این موارد اختصاص داده می‌شود و در جهت آماده‌سازی کامل جامعه تلاش می‌کند.

عواملی که در بالا ذکر کردیم، نشان می‌دهد که چرا سال ۲۰۲۳ باید سال آموزش هوش مصنوعی باشد، اما چگونه می‌توان باور داشت که در این سال این اتفاق خواهد افتاد؟ در ادامه چند پاسخ کوتاه بر اساس شواهد موجود در جوامع مختلف برای این پرسش خواهیم داشت.

یکی از مواردی که امروزه در اصناف مختلف شاهد آن هستیم، علاقه زیاد مدیران و متخصصان به فناوری هوش مصنوعی، برای به کارگیری در کسب و کارهای خود جهت کاهش هزینه‌ها و تسریع فعالیت‌هایشان است.

همچنین ما شاهد ظهور عناوین جدیدی مانند «متخصص دارای سواد هوش مصنوعی» در مشاغل مختلف هستیم. به عنوان مثال امروزه یک پزشک می‌تواند با داشتن سواد هوش مصنوعی، یک دانش اضافی نسبت به سایر همکاران خود داشته باشد و در صورت نیاز، از این فناوری در شغل خود استفاده کند. این بدان معناست که ما از دورانی که هوش مصنوعی تنها مختص مهندسین کامپیوتر بود عبور کرده‌ایم، اکنون هر کسی با هر شغلی باید روز به روز دانش هوش مصنوعی خود را گسترش دهد. سال ۲۰۲۳ می‌تواند برای شما نیز سال شروع یادگیری این فناوری باشد.



در ادامه بخوانید

WOMENLO Inc.

Is an Iranian media outlet that focuses on business, investment, technology, entrepreneurship, leadership, and women's lifestyles.

 

“Twenty-five years since the adoption of the Beijing Declaration and Platform for Action, progress towards equal power and equal rights for women remains elusive. No country has achieved gender equality, and the COVID-19 crisis threatens to erode the limited gains that have been made. The Decade of Action to deliver the Sustainable Development Goals and efforts to recover better from the pandemic offer a chance to transform the lives of women and girls, today and tomorrow” said UN Secretary-General António Guterres. see The World’s Women 2020: Trends and Statistics.
© 2023. Powered with ♥ by Womenlo Media.